Loading...

اطلاعات تماس

 شیراز، خیابان لطفعلی‌‌خان زند، چهارراه مشیر، چاپ پرواز

پشتیبانی
07132308657
09304302927
ارتباط پیامکی  
10009173169411

 

  

 

آمار

  • تعداد کالا: 299
  • بازدید امروز: 178
  • بازدید دیروز: 990
  • بازدید کل: 1827701

مصاحبه با سرکار خانم نوری روانشناس در کالیفرنیا

بازدید: 625

به نام خدا

 

خانم نوری عزیز از اینکه با یکی از همراهان و یاری دهندگان علم روانشناسی و دکتر هلاکویی عزیز ما را همیشه همراهی و یاری می دهید بسیار خوشحالم. و افتخاری است برای مجموعه ی پرورش کودک دوزبانه ی مادران امروز انجام این مصاحبه ی نوشتاری با شما استاد بزرگ.

                                                                                    

*در ابتدا خواهش میکنم بیوگرافی کوتاهی را برای همراهان و خوانندگان ما در اختیارمان قرار دهید تا دوستان با موقعیت پربار شما بیشتر آشنا شوند .

با سلام خدمت دوست خوبم خانم استاد آقا، آشنايي با شما براي من اتفاق خيلي خوب در سال گذشته بود. 
من رويا نوري، دانشجوي روانشناسي در دانشگاه CSU كاليفرنيا هستم. حدود ده سال است كه در كاليفرنيا ساكن هستم و راه بسيار زيادي پيش رو دارم كه روزي خود را صاحب نظر يا استاد در اين رشته بدانم. كمتر از دو سال قبل صفحه روانشناسي كودك و نواجوان را آغاز كردم كه با استقبال خوبي از دوستان مواجه شده ام. اين استقبال من را بر آن داشت تا كتابي را با ذكر منابع علمي يا ترجمه اخرين تحقيقات دانشمندان بنويسم تا در اختيار دوستان قرار بدهم. كتاب مراحل آخر بازبيني را آغاز كرده و اميدوارم به زودي آماده چاپ شود و در اختيار دوستان قرار بگيرد.

                                                               

*با تشکر و سپاس در مورد دوزبانگی هم دکتر هلاکویی هم شما عزیز مقالات و مطالب زیادی ارائه داده اید که بعضا مورد انتقاد و حتی انکار برخی کارشناسان زبان دوم کودک قرار گرفته است. در این مورد ما همواره تابع نظرات روانشناسی شما بوده ایم و سعی کرده ایم کمترین خطر به واسطه ی روش های تلفیقی وارده در روشمان برای کودکان صورت پذیرد ، ممکن است درباره ی دوزبانگی و ارتباط آن با ذهن و مغز کودک از نظر روانشناسی توضیحی ارائه بفرمایید.

در زمينه دو زبانه بودن كودكان و نتايج مثبت و منفي آن خوشبختانه علم به جوابهاي خوبي دست يافته است. آنچه تحقيقات نشان داده، اين است كه كودكي كه در محيطي زندگي ميكند كه دو زبان را مي آموزد، معمولا رشد مغزي بهتر و هوش بيشتري خواهد داشت.تنها نکته که گاها با ان مواجه میشویم این است که  اين كودكان ممکن است با تاخير كلامي مواجه شوند كه تا سه سالگي برطرف شده و به پاي ديگر همسالان خود خواهند رسيد.

 

*پرسشی که همواره ذهن والدین را درگیر خود کرده است این است که آیا دوزبانگی و یادگیری زبان دوم باعث لکنت زبان یا تاخیر زبانی در کودک می شود ؟ و به نظر شما بهترین سن یادگیری زبان دوم از چه سنی است ؟ یادگیری زبان مادری در ابتدا تاثیری در عدم بروز لکنت دارد یا خیر؟

اگر نوزاد در خانه ايي متولد شود كه مادر و پدر با دو زبان متفاوت با او صحبت ميكنند به دليل حجم زياد اطلاعات ممكن است باعث شود كودك ديرتر زبان باز كند، البته تاخير كلامي كودكان ميتواند ارثي يا حاصل از تماشاي تلويزيون در دو سال اول زندگي هم باشد. لكنت زبان در سه سالگي بيشتر از سنين ديگر متداول است و معمولا در كمتر از يكسال بدون كمك گفتار درماني و با رفتار درست والدین رفع ميشود، اما مدرك علمي در دست نيست كه لكنت زبان را با دو زبانه بودن كودكان در ارتباط بداند، مگر آنكه كودك زبان دوم را با فشار اطرافيان يا تصحيح شدن فراوان آموخته كه استرس و اضطراب حاصل از اين آموزش ميتواند باعث لكنت زبان در كودك شود.


                                                                                         

*خانم نوری عزیز از نظر روانشناسی ساعات دیدن رسانه های دیداری برای کودکان محدود است در این باره برخی کارشناسان تنها روش یادگیری زبان یا اصطلاحا همان دوزبانگی را با تماشای تلوزیون از ابتدای تولد یا شش ماهگی روزانه 2 الی 4 تا حتی 6 ساعت می دانند . از نظر ما این مساله خطرات بسیار زیادی بهمراه دارد و باعث صدمات جبران ناپذیری در کودک می شود. ممکن است ساعات امن دیدن تلویزیون و کارتون را برای سنین مختلف کودکان توضیح دهید ؟

متاسفانه آنچه جامعه ما از آن آگاهي ندارد اين است كه كودك زير پنج سال قرار است زبان دوم را در محيط بياموزد، مكالمات ديگران را بشنود يا درگير مكالمه با اطرافيان به زبان دوم شود و در آخر ياد بگيرد با زبان دوم هم فكر كند. آنچه باعث افزايش هوش كودك دو زبانه ميشود درگير صحبت با اطرافيان شدن و فكر كردن به زبان دوم است. اما متاسفانه، اين حقيقت علمي دستاويز سواستفاده هاي زيادي در جامعه ما شده است. فروش سي دي هاي آموزشي براي كودكان زير سه سال يكي از سواستفاده هاي افرادي است كه تنها به فكر منافع مالي خود هستند، و تحقيقات علمي كاملا نشان داده است كه سي دي و دي وي دي هاي آموزشي هيچ جنبه آموزشي براي كودكان زير سه سال ندارند و ميتواند تنها به مغز كودك آسيب بزند. اين برنامه هاي آموزشي ميتواند براي سنين بالاي سه سال در صورتي مفيد باشد كه زمان تماشاي آن در روز يك ساعت يا كمتر باشد و حتما به بيش از دو ساعت نرسد، و والدين بعد از تماشاي آن با فرزند خود درباره آنچه آموخته و شخصيتهاي برنامه و احساسات انها با فرزند خود صحبت كنند.
اشتباه ديگر والدين در زمينه آموزش زبان اين است كه قبل از پنج يا شش سالگي به آموزش آكادميك روي بياورند. منظور از آموزش آكادميك آموزش خواندن و نوشتن است. كودك بايد ابتدا خواندن و نوشتن به زبان خود را بياموزد، و بعد به كلاس زبان برود كه بهترين سن آن هشت سالگيست.

پس چگونه به كودك زير شش سال خود زبان دوم را بياموزيم؟
از طريق غير مستقيم. منظور از طريق مستقيم بازي كردن و حرف زدن است. بهتر است اين آموزش زودتر از هجده ماهگي تا دو سالگي آغاز نشود زيرا نياز كودك بر اساس نظريه اريكسون يكنواختي در هجده ماه اول زندگيست. بعد از آن بهتر است كسي با كودك صحبت كند كه لهجه درست زبان دوم را بدند و با صحبت كردن، لهجه صحيح و نحوه درست ادا كردن لغات به كودك آموزش دهد.
كلاس هاي زبان مناسب براي سنين دو تا شش سال كلاسهاي زباني است كه با بازي و موسيقي و ايجاد شوق و هيجان به كودك از طريق غير مستقيم حرف زدن و فكر كردن به زبان دوم را آموزش ميدهد. كودك در اين رده سني قرار نيست پشت ميز بنشيند، مشق بنويسد، يا از او توقع بيش از سنش داشته باشند.

تماشاي تلويزيون تا دو سالگي از نظر علمي ممنوع است . از دو تا شش سالگي بهتر است يكساعت باشد و حتما به بيشتر از دو ساعت نرسد.بعد از شش سالگي كه كودك درگير ورزش، موسيقي، و مدرسه خواهد شد مسلما وقت زيادي براي تماشاي تلويزيون نخواهد داشت به همين دليل تا وقتي كه از نظر درسي مشكلي ندارد، عضو يك گروه ورزشي است و با دوستانش به اندازه كافي وقت ميگذارد ساعات تماشاي تلويزيون اهميتي ندارد.

                                                                                

 

*ممکن است صدمات وارده از تماشای بی حد تلویزیون را برایمان توضیح دهید ؟ آیا کودکانی که بیش از حد با کارتون سر و کار دارند پرخاشگر و عصبی می شوند ؟ و آیا این صدمات ممکن است در بزرگسالی بروز پیدا کند ؟

تحقيقات زيادي وجود دارد كه رابطه تماشاي تلويزيون در سالهاي اوليه زندگي را با مشكلات كودكان و نوجوانان در سالهاي بعدي زندگي نشان ميدهد.
دكتر ديميتري كريستاكسي با همكارانش در طي تحقيقي نشان دادند كودكاني كه در سه سال اول زندگي خود تلويزيون تماشا كرده اند، در سالهاي مدرسه ابتلا به بيش فعاليتي و كمبود توجه و تمركز را نشان ميدهند. اين ازمايش نشان داد به ازاي هر يكساعت تماشاي روزانه تلويزيون در سنين زير پنج سال و مخصوصا تولد تا سه سالگي، خطر ابتلا به كمبود توجه و تمركز در كودكان ده درصد افزايش ميابد. همچنين دانشمندن ژاپني ثابت كردند تماشاي تلويزيون میتواند باعث رشد قسمتهاي از مغز در كودكان ميشود كه باعث پايين آمدن ضريب هوشي در آنها خواهد شد. دانشمندان ايتاليايي ثابت كرده اند تماشاي طولاني مدت تلويزيون در كودكي ميتواند باعث اختلال هورموني در مغز شود و باعث بلوغ زودرس در كودكان خواهد شد. همچنين تحقيقات ديگر نشان میدهند که تماشاي تلويزيون در سالهاي اوليه زندگي كودك ميتواند باعث پرخاشگري، چاقي، زورگويي در مهد و مدرسه، بهم ريختگي خواب شبانه، بي قراري، و ايجاد كابوس در كودكان شود. و همچنين تحقيقات اخير نشان ميدهد كودكاني كه در سالهاي اوليه زندگي خود تلويزيون تماشا ميكنند رشد ضعيف مهارتهاي اجتماعي و شناختي خواهند داشت. نظريه ذهني كه باعث ايجاد درك متقابل، همدلي، و مهارت ايجاد رابطه با ديگران است در اين كودكان رشد كافي نخواهد داشت با توجه به  این تحقیقات علمی موسسه پزشکی اطفال امریکا تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال را ممنوع اعلام کرده است.

   

                                                                 

 

*رشد جسمی و شخصیتی کودک چه تاثیری در یادگیری او دارد ؟بازی و تحرک کودک را در سنین مختلف ضروری می دانید؟ انجام بازی زمان یادگیری چه تاثیری می تواند بر روحیه ی کودک داشته باشد ؟

شغل و پيشه كودك بازي كردن است. از طريق بازي مغز كودك رشد ميكند، مهارتهاي حركتي در كودك تقويت ميشود، كودك حقايق طبيعت را مي آموزد، ميتواند با استرس و تغييرات زندگي خود را هماهنگ كند. تا دو سالگي كودك توانايي بازي با همسالان خود را ندارد. از دو سالگي بايد كم كم به كودك بازي كردن با همسالانش را آموخت. از سه تا شش سالگي همه زندگي كودك بازي، همبازي، و اسباب بازي خواهد بود. از هفت سالگي همبازي براي كودك تبديل به دوست ميشود. كودكان زندگي كردن را بازي ميكنند. اشيا براي آنها جان دارند و ممكن است دوست خيالي داشته باشند كه بسيار طبيعي است. براي اينكه كودك رشد رواني و احتماعي سالمي داشته باشد نياز دارد هر روز با همسالان خود بازي كند تا از طريق بازي ارتباط را بياموزد. با بازي ميتوان همه چيز را به كودك آموخت. بازي در كودكان تاثير مثبت بر يادگيري كودكان در دوران مدرسه و موفقيت تحصيلي آنها دارد. با بازي كردن مغز كودك رشد ميكند، خلاقيت آنها افزايش مي يابد، اعتماد بنفس در آنها تقويت ميشود، مهارت هاي حرمتي در آنها رشد ميكند، باعث تقويت تمركز و قدرت توجه در كودكان شده، اضطراب و نگراني و وابستگي منفي را از آنها دور ميكند و باعث بالا رفتن توانايي هاي كودكان در تمام جهات خواهد شد.

                                                                     

*هنر در دنیای کودکان چه تاثیری دارد؟ ما در روش خود از کاردستی و نقاشی برای اموزش غیر مستقیم استفاده می کنیم این روش را مجاز می دانید و نحوه ی انجام آن را برای کودک چگونه توصیه می کنید ؟

هنر، موسيقي و بازي در دنياي كودكان در هم آميخته ميشود و باعث رشد رواني، خلاقيت، تقویت تمرکز و مهارتهاي حركتي و اجتماعي در كودكان خواهد شد. به عنوان مثال، نقاشي كردن بازي بسيار مهمي در كودكي است. كودك بايد آزاد باشد هر آنچه ميخواهد را همانگونه كه ميخواهد نقاشي كند زيرا با نقاشي كردن، كودك زواياي پنهان شخصيتي خود را نشان ميدهد. كاردستي بازي هنرمندانه ديگري است كه كودكان بعد از سه سالگي در مهد آن را انجام ميدهند. درست كردن كاردستي با استفاده از وسايل ساده در منزل ميتواند به خلاقيت كودكان كمك فراوان كند.

 

*و با تشکر بسیار بعنوان پرسش آخر توصیه ی کلی شما برای والدین همراه ما یا دیگر والدین در زمینه ی انتخاب محصولات یا روشهای خاص برای کودکانشان چیست ؟

آنچه هنگام خريد محصولات براي كودكان بايد در نظر داشت اين است كه محصول به كودك كمك كند از خلاقيت و مهارتهاي خود استفاده كند و آنها را تقويت كند. اسباب بازي ها يا محصولاتي كه از كودك يك تماشاچي ميسازد، يا خود وسيله بیشتر كارها را انجام ميدهد نه تنها به كودك كمكي نميكند بلكه او را از رشد و پيشرفت باز ميدارد. كودك براي داشتن رشد سالم لزوما نيازمند داشتن اسباب بازي هاي گرانقيمت نيست. زماني كه اسباب بازيش شكست يا خراب شد، به او اجازه دهيد روش جديدي براي بازي با آن پيدا كند. به فرزندتان اجازه دهيد تا جاي ممكن در محيط بيرون با همسالانش بازي كند تا هم محيط اطرافش و قوانين را بشناسد، هم با استفاده از مهارتهايش رشد كند. كودكاني كه بيشتر روز را در خانه مي گذرانند يا كمتر بازي ميكنند، در اینده در مدرسه به دليل نداشتن مهارتهاي حركتي مخصوصا در مچ دست، نداشتن تمركز لازم، يا نداشتن مهارتهاي احتماعي به مشكل بر خواهد خورد.

 

سپاس بی کران از حضور شما استاد ارجمند .

از شما هم سپاسگذارم خانم استادآقا عزيز

 

 

سحر استادآقا

نظرات